MUSLI BOCIANEK
DOBRE DLA KOBIET CIĘŻARNYCH I MATEK KARMIĄCYCH NATURALNIE

Okres ciąży i karmienia piersią to magiczne momenty w życiu każdej kobiety. Poczucie bliskości i miłości między mamą a maluchem tworzy nierozerwalną więź na całe życie.

Należy jednak pamiętać, iż zarówno okres ciąży jak i laktacji to etapy wymagające szczególnego postępowania żywieniowego – zarówno w odniesieniu do potrzeb mamy jak i dziecka.

Utarło się powiedzenie, iż kobieta w ciąży powinna jeść za dwoje. Nic bardziej mylnego. Kobieta w ciąży powinna bowiem jeść dla dwojga – i nie chodzi tylko o to aby spożywać większą niż dotychczas ilość pożywienia. Równie ważna jest jego jakość. Posiłki przyszłej mamy muszą przede wszystkim zabezpieczać potrzeby rozwijającego się organizmu dziecka. Organizm malucha do prawidłowego rozwoju potrzebuje znacznej ilości składników odżywczych. Niedobory żywieniowe w okresie życia płodowego skutkować mogą poważnymi komplikacjami zdrowotnymi po narodzinach, takimi jak choroby alergiczne, nieprawidłowy rozwój układu nerwowego, a w życiu dorosłym zwiększone ryzyko występowania chorób układu krążenia, insulinooporności, otyłości i cukrzycy typu 2. Istnieją nawet doniesienia, iż sposób odżywiania przyszłej mamy może w znaczący sposób wpłynąć na iloraz inteligencji jej potomka.

.

Dieta ciężarnej musi dostarczyć kompletu niezbędnych dla wzrostu i rozwoju dziecka elementów odżywczych.

Dobrze zbilansowaną dietą przyszłej mamy można znacząco zmniejszyć ryzyko rozwoju szeregu chorób i poprawić jakość życia dziecka. Zależność tą nazywamy programowaniem żywieniowym.

.

Prawidłowy i harmonijny rozwój dziecka to nie wszystko. Okres ciąży to również zwiększone ryzyko niedoborów żywieniowych kobiety ciężarnej. Nie bez powodu w samolocie maski tlenowe zakładamy najpierw sobie a potem dziecku. W tym szczególnym momencie należy więc szczególnie skupić się na jakości i wartości odżywczej diety, aby zabezpieczyć również zwiększone potrzeby swojego organizmu. Nieprawidłowo zbilansowana dieta w okresie ciąży niesie za sobą szereg możliwych powikłań zdrowotnych dla ciężarnej, takich jak: zmniejszenie gęstości mineralnej zębów i kości, anemia, zwiększone ryzyko cukrzycy ciążowej, stanów przedrzucawkowych, nadciśnienie ciążowe, pogorszenie kondycji skóry, włosów i paznokci, a nawet porodu przedwczesnego czy depresji poporodowej.

 

Tworząc Musli Bocianek dla kobiet ciężarnych i karmiących piersią, wzięliśmy pod uwagę potrzeby zarówno mamy jak i maluszka.

Musli Bocianek cechuje się optymalnym składem, wspomagającym dostarczenie optymalnej ilości najważniejszych witamin i składników mineralnych niezbędnych dla organizmu kobiety ciężarnej oraz potrzeb rozwijającego się dziecka. Stanowi doskonałe uzupełnienie codziennej diety, istotnie zmniejszając ryzyko występowania niedoborów żywieniowych.

 

Korzci dla Ciężarnej:

  • wspomożenie pracy układu odpornościowego ciężarnej, celem zmniejszenia ryzyka infekcji, również dróg moczowo – płciowych (co wpływać może negatywnie na dobrostan rozwijającego się płodu i czas donoszenia ciąży)
  • regulacja i wspomożenie perystaltyki przewodu pokarmowego ciężarnej, szczególnie przeciwdziałanie zaparciom (będących częstym problemem w okresie ciąży)
  • uzupełnienie codziennej diety w magnez, cynk, kwas foliowy, kwasy omega – 3
  • dostarczenie składników odżywczych i minerałów mających na celu zachowanie prawidłowej kondycji kości i zębów ciężarnej
  • dostarczenie składników odżywczych i minerałów wspomagających prawidłową kondycję skóry, włosów i paznokci kobiety ciężarnej
  • korzystny wpływ na układ nerwowy i dobrostan psychiczny kobiety ciężarnej (zmniejszanie ryzyka depresji w ciąży i depresji poporodowej)
  • zmniejszanie nasilenia skurczów mięśniowych, często występujących w okresie ciąży
  • zmniejszenie ryzyka często występujących w ciąży niedoborów żelaza i poprawa jego wchłanialności
  • korzystny wpływ na mikroflorę jelitową, dzięki dodatkowi substancji prebiotycznych, co zwiększa prawdopodobieństwo przekazania korzystnych bakterii dziecku w trakcie porodu naturalnego i wpływa korzystnie na perystaltykę jelitową ciężarnej

.

Korzci dla Malucha

  • dostarczenie składników odżywczych i minerałów wpływających korzystnie na rozwijający się w trakcie życia płodowego układ nerwowy dziecka
  • dostarczenie składników odżywczych i minerałów wpływających korzystnie na rozwijający się w trakcie życia płodowego narząd wzroku dziecka
  • prewencja rozwoju chorób alergicznych w kolejnych latach życia dziecka

 

SKŁAD MUSLI BOCIANEK:

1: Figi są źródłem wapnia niezbędnego do utrzymania w dobrej kondycji kości zarówno matki jak i dziecka. 

 

2. Migdały stanowią źródło magnezu, którego zapotrzebowanie jest większe w okresie ciąży. Jego niedobory mogą prowadzić do rozwoju insulinooporności a także ogólnego osłabienia organizmu czy objawów depresji.

 

3. Kasza jaglana – spośród innych kasz, to właśnie kasza jaglana dostarcza największych ilości żelaza. Jest ona także źródłem cynku, którego prawidłowa podaż wraz z dietą wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu immunologicznego/ wspomaga odporność organizmu. Jego niedobór a trakcie ciąży prowadzić mogą do zaburze­ń rozwoju i funkcjonowania układu nerwowego płodu. Dodatkowo dostarcza ona witaminy B1, B2 oraz B6, a także magnez.

 

4. Płatki gryczane – są dobrym źródłem błonnika pokarmowego, wpływającego korzystnie zarówno na pracę przewodu pokarmowego jak i mikrobiotę jelitową. Błonnik wiąże także substancje toksyczne wspomagając ich eliminację z organizmu. Płatki te są także dobrym źródłem białka niezbędnego do prawidłowego rozwoju płodu.

5. Papaja – miąższ tego egzotycznego owocu, prócz swoje doskonałego smaku, dostarcza dużej ilości witamin oraz składników mineralnych takich jak β-Karoten, witamina C, witamina E, potas oraz magnez. Charakteryzuje się ona także obecnością likopenu, wspierającego eliminację wolnych rodników/ reaktywnych form tlenu.

 

6. Orzechy nerkowca – dostarczają dużych ilości witamin z grupy B, których prawidłowa podaż wpływa korzystnie na funkcjonowanie układu nerwowego. Stanowią one także źródło miedzi, która bierze udział w pro­cesach syntezy kolagenu i elastyny. Dzięki zawartości niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, na które zapotrzebowanie w trakcie ciąży jest zwiększone.

 

 

7. Daktyle – są one dobrym źródłem potasu, który pomaga w utrzymaniu prawidłowego ciśnienia tętniczego.

8. Nasiona chia – cenione są szczególnie za wysoką zawartość kwasów omega-3, których prawidłowa podaż w trakcie ciąży wpływa na prawidłowy rozwój ośrodkowe­go układu nerwowego u płodu, redukuje ryzyko porodu przedwczesnego, wspierając późniejszy rozwój umysłowy dzieci. Są one także źródłem wapnia, na który zapotrzebowanie wzrasta u kobiet w II i III trymestrze ciąży oraz w okresie laktacji.

 

9. Komosa ryżowa – nazywana także „świętym zbożem Inków” ceniona jest ze względu na swoją wysoką wartość odżywczą, przez co bywa często opisywana jako tzw. super-food. Wykazuje ona działanie antyoksydacyjne, dzięki obecnościa bioaktywnych substancji takich jak kwercetyna i kampferol. Stanowi ona dobre źródło kwasu foliowego, a także witaminy E, selenu oraz wapnia. Skład aminokwasowy komosy przypomina białko zwierzęce, które jest budulcem tkanek i narządów rozwijającego się dziecka.

 

10. Pestki słonecznika – są jednym z najbogatszych źródeł witaminy E, która jest bardzo silnym antyoksydantem. Zawarte w nich fitosterole obniżają poziom cholesterolu LDL.

 

11. Mango – jest źródłem antyoksydantów m.in. związków fenolowych, kwercetyny oraz kwasu askorbinowego, czyli witaminy C wspomagającej przyswajanie żelaza.

 

12. Truskawki – zawartość witaminy C w truskawkach jest wyższa niż w cytrynie, które uchodzi za jedno z najlepszych jej źródeł. Zawierają one znaczne ilości związków przeciwutleniających m.in. kwasu elagowego, który wspiera funkcjonowanie układu immunologicznego/ odpornościowego.

 

13. Baobab – stanowi źródło prebiotyków, czyli substancji wspierających mikrobiotę jelitową.

.

.

.

AUTORZY RECEPTURY:

Dr n. biol. med. Patrycja Szachta - dyrektor ds. naukowych
Stopień doktora nauk biologicznych uzyskała w trakcie studiów doktoranckich w Klinice Gastroenterologii Dziecięcej i Chorób Metabolicznych Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
Autorka licznych publikacji medycznych w czasopismach polskich i zagranicznych oraz rozdziałów w monografiach naukowych. Dyrektor ds. naukowych w Centrum Medycznym Vitaimmun. Posiada wieloletnie praktyczne i teoretyczne doświadczenie z zakresu utajonych nadwrażliwości pokarmowych oraz zaburzeń mikroflory jelitowej.


Łukasz Sieńczewski - Absolwent Akademii Wychowania Fizycznego w Poznaniu oraz Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, na kierunku dietetyka.
W trakcie studiów prowadził badania z zakresu suplementacji wybranymi środkami wspomagającymi przez osoby aktywne fizycznie. Aktualnie specjalizuje się głównie w tematyce diet eliminacyjno-rotacyjnych opracowywanych na podstawie testów nadwrażliwości pokarmowej IgE/ IgG/ IgA, w zaburzeniach mikroflory jelit i celowanej probiotykoteraii, w leczeniu żywieniowym i suplementacji u pacjentów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, miażdżycy, celiakii oraz wielu innych jednostkach chorobowych. Na co dzień zajmuje się ponadto żywieniem oraz suplementacją w chorobach autoimmunologicznych. Autor licznych szkoleń oraz warsztatów z zakresu probiotykoterapii oraz stosowania diet eliminacjyno-rotacyjnych w profilaktyce i leczeniu szeregu jednostek chorobowych.

.

.

.

Po uzyskaniu zgody Fundacji Mlekiem Mamy, która edukuje w zakresie karmienia naturalnego, świadomego żywienia małych dzieci i wspiera kobiety w okresie okołoporodowym, postanowiliśmy przekazać 1 % ze sprzedaży Musli Bocianek na działalność statutową tej organizacji. Mamy nadzieję razem współtworzyć istotne dla kobiet ciężarnych i młodych mam treści w dyskusji prowadzonej pod hasłem "bo jedzenie ma znaczenie".